det-kan-den-39.html
3D-fo12018
40 / 44
40 lucina: en mannequin i fødsel cae og microsoft
har
udviklet lucina ? en spritny augmented reality-fødselssimulator.
med
ar-briller på bliver det nu muligt for jordemoderstuderende at se ind i maven på en virkelighedstro, gravid mannequindukke. de studerende
kan
i ar-universet træne enhver tænkelig situation, der
kan
opstå under en graviditet og en fødsel. mannequi- nen
har
en kvindes anatomi, den
har
led-øjne (light emitting diode), varieret vejrtrækning, presseveer ? og
kan
føde i flere forskellige positioner. hidtil
har
de studerende udeluk- kende haft mulighed for at forestille sig, hvad der sker inden i den gravide kvindes mave, men nu
kan
de i ar se og samtidig
med
deres hænder mærke udefra, hvordan fosteret ligger i maven, og de vil kunne tage højde for, hvordan de, hvis der opstår udfordringer eller nødsituationer under fødslen, bedst muligt hjælper barnet til verden. en stor del af ar-fødselstræningen er psy- komotorisk ? altså ?hands-on?: hvis barnet f.eks.
har
en fastsiddende skulder, vil de studerende på skærmen kunne se, hvordan de skal løfte moderens ben op i en såkaldt mcroberts-manøvre og
kan
derefter selv bøje mannequinens ben i samme manøvre for at forløse barnet. smertekontrol hos brandsårspatienter på washington
har
borview burn center be- handler de patienter
med
alvorlige brandsår. når patienterne er i hvile,
kan
smerterne fra deres forbrændinger mindskes ved hjælp af morfin og opioider. men når de f.eks. skal have skiftet deres forbindinger og renset deres sår,
har
de ofte voldsomme, nærmest uudhol- delige smerter, som er særdeles vanskelige, nærmest umulige at dække
med
med
icin. forskere
har
i nogle år arbejdet
med
at finde ud af, om det virtuelle spil, snowworld,
kan
mani- pulere patienternes hjerner til helt eller delvist at tilsidesætte eller ignorere smerterne. det er nemlig velkendt, at der
kan
manipuleres
med
den måde, vi oplever smerter. f.eks. ved man, at smerter
kan
blive værre, hvis man
har
en forventning om, at de kommer. snowworld er altså udviklet
med
henblik på at aflede pa- tienternes opmærksomhed og henlede den på noget andet end deres smerter og derved reducere smerterne betragteligt. i en virtuel verden bliver patienterne ført gennem et sne- og islandskab fyldt
med
snemænd, fly- vende snebolde, pingviner og mammutter. de
kan
også selv deltage aktivt ved at kaste
med
snebolde. den bedst kendte snowworld-spil- ler er en løjtnant fra den ameri
kan
ske hær, sam brown, som blev voldsomt forbrændt på 30 pct. af kroppen under sin udsendelse til afghanistan i 2008. brown undergik adskilli- ge operationer, men ingen af dem var, ifølge ham selv, så smertefulde, som de smerter han oplevede, når han skulle have skiftet sine forbindinger. snowworld blev ifølge brown selv hans redning ud af smertehelvedet: spil- let gjorde ham i stand til at udholde de ellers uudholdelige smerter. der er lignende projekter i gang andre steder i verden bl.a. i england på queen elizabeth hospital i birmingham. her bliver smerte- patienter, som i det ameri
kan
ske forsøg oftest sårede soldater, der er blevet for- brændt eller
har
mistet lemmer, sendt på vir- tuelle vandreture i devons landlige omgivel- ser. idéen er, som i snowworld, at adsprede og henlede patienternes opmærksomhed på noget andet end deres smerter, men også at understøtte deres genoptræning ved f.eks. at lade dem gå op og ned ad bakke, krydse broer og gå gennem vandløb. også på cedars-sinai hospital i los angeles kører de flere lignende forsøg
med
kroniske smertepatienter og
med
kræftsyge børn, som ofte skal have taget blodprøver. nogle bliver i et visuelt univers sat til at skyde røde bjørne i spillet bearblast ? andre bliver også i en virtuel verden sendt af sted ud i islandske landskaber, i norske ?orde, på hvide sandstrande på hawaii eller ud at svømme
med
delfiner. alt sammen for at aflede deres hjerner. noget tyder desuden på, at jo mere aktiv man er i en virtuel verden, jo færre smerter oplever man. forskerne
har
målt sig frem til, at de, som spiller bearblast, faktisk
har
nedsat deres smerter
med
omkring 25 pct. i forhold til dem, som befinder sig i et afslappende vr-univers ? og i flere tilfælde
har
man kunnet nedsætte brugen af morfin og andre smertestillende stoffer mar
kan
t. virtuelle operationer og træning i sårpleje det er ikke bare patienterne, men også læger, sygeplejersker og andet sundhedsperso- nale, der nu og i fremtiden får gavn af vr. at uddanne og træne sundhedspersonale i rutineopgaver tager lang tid og er ofte forbundet
med
store økonomiske omkostnin- ger. i et virtuelt univers er det nu muligt bl.a. at lære om menneskets anatomi, øve sig i at føre en skalpel på en operationsstue og i at skifte bandager på brandsår. i stedet for at stå som sild i en tønde i et auditorium eller et klasseværelse, hvor de studerende skal kigge en lærer og hinanden over skulderen eller se en video, bliver de nu iført et par vr- eller ar-briller og ført ind i et simuleret univers, hvor de
kan
opøve færdigheder og teknik- ker. udstyret er mindre omkostningstungt end traditionel undervisning, det er nemt at betjene og kontrollere, man
kan
øve sig igen og igen ? og man får lynhurtig feedback på sine færdigheder. i 2016 blev en operation for første gang lucina er en ar-fødselssimulator, der giver studerende mulighed for hands- on træning af vanskelige situationer snowworld henleder brandsårspatienters opmærksomhed på noget andet end deres smerter og bidrager der
med
til bedre smertelindring
til-som-det-41.html