der-den-til-38.html
3D-fo12018
39 / 44
39 for
kan
t 1. 2018 udsyn serne og gøre dem langt mere fleksible, end de er i dag. ?vr og ar er helt optimale værktøjer, fordi de kan tilpasses den
enkelte stude- rendes niveau og desuden giver mulig- hed for at teste og give en objektiv vur- dering af, hvad den studerende er god og mindre god til.? theis madsen understreger også vig- tigheden af, at vr og ar udfordrer det
, som han kalder silo-undervisning: ?i dag bliver sygeplejersker og læger f. eks. undervist hver for sig. men fremover vil det være muligt at skabe en virtuel samarbejdssituation og endda gøre det muligt at bytte roller for at få en større forståelse for en anden faggruppes ar- bejdsfelt.? knopskydning og begrænsninger i forhold til behandling af patienter er der ifølge theis madsen heller ingen tvivl om, at vr og ar i endnu videre omfang end nu vil blive integreret i sundhedsvæ- senet de kommende år. ?globalt ser vi lige nu en hastig knop- skydning af adskillige patientorientere- de vr- og ar-projekter og initiativer. selvfølgelig har begge teknikker be- grænsninger, men jeg er overbevist om, at det kun er et spørgsmål om ganske kort tid, før vi har den nødvendige doku- mentation for, at det i rigtig mange til- fælde har effekt og med fordel kan be- nyttes i behandling af både fysiske og psykiske lidelser.? læs om nogle af de adskillige globale banebrydende pilot- og forskningspro- jekter og de nyeste ar- og vr-teknikker hvad er forskellen på virtual og augmented reality? virtual reality (vr): er en computerskabt 3d-verden, som vi kan komme ind i, udforske og interagere i. mange kalder også 360-graders video for virtual reality, om end det ikke er en computerskabt virkelighed, hvor man frit kan bevæge sig rundt og kun sjældent kan interagere. begge teknologier kan dog transportere én et andet sted hen ? og ultimativt få én til at føle, at man er der i virkeligheden. både vr og 360-graders video kan opleves igennem et par vr-briller enten ved hjælp af en mobiltelefon eller en tilsluttet pc. under udvikling ? midt imellem mobil og pc vr ? er også standalone vr, hvor al teknologi er indbygget, så man ikke behøver at bruge hverken sin mobiltelefon eller en pc. augmented reality (ar): bliver også kaldt suppleret virkelighed, udvidet virkelighed eller forstærket virkelighed. det er en teknologi, som kombinerer data fra den fysiske verden med virtuelle data f.eks. ved brug af grafik og lyd, som kendt fra pokémon go. man får et ekstra lag af information. den ekstra information vil typisk ikke erstatte virkeligheden, men udvide den på en eller flere måder. i ar har man bedre mulighed for at træne psykomotoriske færdigheder end i vr.
med-kan-har-40.html