det-kan-vej-24.html
3D-fo42017
25 / 44
25 forkant 4. 2017 målet for den gode le
der
må være at blive bevidst om forskellige krav til sand- hed.
det
mo
der
ne le
der
liv er dagligt en balancegang imellem modsatrettede hensyn, og
det
gæl
der
også for ?håndte- ringen? af
sandhed
. tre forståelser af
sandhed
sandhed
er ikke bare
sandhed
. indenfor videnskabsteori skelner man ofte imel- lem tre grundlæggende erkendelsesmå-
der
,
der
hver giver sit bud på, hvordan
sandhed
skal forstås og håndteres. disse tre er positivisme, socialkonstruktivisme og fænomenologi. positivistisk tænkning er kort fortalt en objektiv og faktabaseret videnforstå- else,
der
kan bevises, måles og vejes.
sandhed
er ikke en fortolkning, men en hændelse, en diagnose, et resultat eller en virkning,
der
kan defineres og isole- res. positivisme er en rationel og evi- densbaseret videnskabsform,
der
søger at nå frem til sagens kerne ud fra en fore- stilling om essens. positivisme er funde- ret i naturvidenskab, herun
der
biologi og medicin, men findes også i f.eks. jura, økonomi og organisationsteori. strate- gisk ledelse og styringsteknologier som new public management, lean, lea
der
s- hip pipeline og kerneopgaven er ledel- seslogikker,
der
på forskellig vis abonne- rer på en positivistisk tænkning. overfor positivisme står socialkon- struktivisme. her optræ
der
sandhed
i sproget og i interaktionen imellem aktø- rer i en organisation eller kultur. her er
der
ikke fokus på den objektive virkelig- hed udenfor sproget, men på den kon- struktion af mening og betydning, som hele tiden pågår i sproget.
det
afgørende er ikke så meget, hvad
der
skete, men hvordan vi taler om og forstår
det
,
der
skete. når vi taler, konstruerer vi. sand- hed er
der
for ikke en statisk størrelse, men en dynamisk.
sandhed
er også et systemisk begreb, hvilket vil sige, at
det
skal forstås i forhold til større helhe
der
f.eks. kultur, sprog, magtstruktur, politik, traditioner etc.
det
tredje perspektiv på
sandhed
er
det
fænomenologiske. i modsætning til de to første er
der
her tale om en mere subjektiv og individbaseret
sandhed
s- forståelse. her er fokusset på indivi
det
s indre oplevelse af en hændelse, et ud- sagn eller en stemning. fænomenologi er en subjektiv erfaringsvidenskab.
det
interessante er ikke, hvad
der
rent fak- tisk skete, ej heller hvordan hændelsen italesættes i gruppen, men de individuel- le erfaringsnuancer, som viser sig for den enkelte.
sandhed
en ligger i selve ople- velsen og ikke i efterrationaliseringen af oplevelsen. den mo
der
ne le
der
skal kunne navige- re imellem alle former for
sandhed
sfor- ståelse. ofte står kampen i ledelse imel- lem positivisme og socialkonstruktivis- me, og fænomenologien har i nogen grad været forbigået af ledelseslitteraturen. men fænomenologi er en vigtig erken- delsesform,
der
kan tilbyde noget helt særligt i forhold til de dilemmaer, som le-
der
en til daglig står i.
sandhed
som opgave den tysk-amerikanske filosof hannah arendt skriver i hovedværket ?menne- skets vilkår? følgende om
sandhed
: ?selvom
der
ikke findes nogen
sandhed
, så kan mennesket godt være sandfær- digt, og selv om
der
ikke findes nogen påviselig vished, så kan mennesket godt være pålideligt.?
det
er en meget fin formulering af
sandhed
skravet i den fænomenologiske tænkning.
det
er en tænkning,
der
søger at opretholde et højt niveau på
det
men- neskelige plan, men uden at reducere alt til subjektive kategorier.
det
er en for- dring,
der
anerken
der
, at
sandhed
har et radikalt krav på os, men uden at blive ab- solutistisk.
sandhed
er et eksistentielt ståsted ifølge svend brinkmann.
det
er et etisk holdepunkt i tilværelsen,
der
sikrer en menneskelighed i processen. en le
der
,
der
står fast på at være sandfærdig, kan virke som en stabiliserende rollemodel i en kaotisk og omskiftelig verden. bag le-
der
ens professionelle ydre må
der
gerne være et menneske med værdier, etik og personlig integritet. den fænomenologiske tænkning kan især bruges til at udvikle
det
personlige le
der
skab. mange le
der
e forbin
der
god ledelse med et ideal om ordentlighed. ordentlighed er et livsverdensbegreb li- gesom tillid,
sandhed
, karakter, værdig- hed etc. pointen er dog, at disse begre- ber er personlige og mellemmenneskeli- ge kategorier, og
der
for skal de ikke må- les og vejes på samme skala som de mere strategiske og objektive ledelseskompe- tencer. tommy kjær larsen er uddannet cand.theol. og har tidligere været præst. siden 2007 har tommy arbej
det
med formidling af etik, eksistens, filosofi i ledelse og arbejdsliv. først som erhvervsforsker i dong energy, hvor han har skrevet en ph.d. om eksistens og selvledelse. siden som selvstændig ledelsesfilosof i konsulent- virksomheden vitaactiva. ud over le
der
forløb med etik, eksistens og filosofi hol
der
tommy foredrag og konferenceoplæg. tommy er desuden ekstern lektor på cbs og un
der
viser på diplomuddannelse i ledelse. læs mere på vitaactiva.dk. konklusionen på denne artikel er, at den gode le
der
må forholde sig paradok- salt til
sandhed
sbegrebet.
det
bety
der
, at
det
er muligt på én gang at forholde sig taktisk og pragmatisk til f.eks. en kon- troversiel ledelsesbeslutning og samti- dig stræbe efter at være et sandfærdigt og pålideligt menneske. kunsten er at navigere med et sand- hedsbegreb,
der
hverken ophøjer sand- hed i et idealistisk korstog eller udhuler
det
i en taktisk og ?professionel? ledel- sespraksis.
topledere-der-skabe-26.html