han-det-den-35.html
Friskolebladet
36 / 38
lik p en replik til tidens politik, kultur og samfund denne sommer
har
, ud over pinligheder omkring et par kvindelige partiledere,
ikke
budt på de store politi- ske armbevægelser. politikere
har
jo også brug for ferie (nogle mere end andre) og vi andre med. traditionen tro benytter dansk folkeparti lejligheden til at markere sig. partiets chefideolog
har
udtænkt en plan, der kan navigere danmark s
ikke
rt igennem den internationale krise, en plan, der én gang for alle kan få bugt med kri- minalitet, vold og misbrug, en plan, der kan sætte punktum for al armod, udrydde aids og international terror, bremse den globale opvarmning og ende alle kri- ge. eller måske
ikke
helt, men i hvert fald kan den ny- delige mand finde ud af at udskille de medborgere, der
har
slægt og rødder et an
det
sted end han selv, og
det
må vel også tælle for noget. dansk folkeparti
har
bar- slet med et forslag om at udvide 24-årsreglen til en 28- årsregel, og proportionalt med
det
uoriginale i selve for- slaget er
det
bizarre i argumentationen herfor: de rare mennesker i df vil beskytte unge (muslimer) imod tvangsægteskab. ih tak, skal i ha’! jeg kender rigtig mange unge muslimer, og jeg tror nok, de vil have sig frabedt at blive ”beskyttet” af df. jeg tror i øvrigt heller
ikke
, de
har
brug for
det
, for de unge er ganske selv- stændige og ansvarsbevidste og nyder deres forældres velfortjente tillid. jeg er faktisk selv den stolte indeha- ver af nogle stykker af slagsen. måske i erkendelse af at
det
genbrugs-agtige var lidt for tyndt, måtte selve partilederen rejse sig fra sit ro- senbed og forlange, at der sættes kroner og ører på, hvad ”indvandringen” koster
det
danske samfund. ”ind- vandringen”? siden hvornår? skal vi 5, 10, 25, 100 el- ler 300 år tilbage? skal indvandrere, som
har
opnået dansk nationalitet, tælles med? og deres efterkom- mere? hvordan skal man kunne lave sådan et reg- nestykke,
det
er jo umuligt, selv hvis
det
usympatiske forslag skulle blive knæsat. mon
ikke
konen i rosenbe-
det
godt selv er klar over
det
. mon
ikke
der er tale om endnu en gang gratis ”skyd-på-muslimerne-og-kom-i- medierne”?
det
kan man så vælge at ignorere, igen, blade om på næste side, finde en anden kanal, men man må ind- se, at
det
te evindelige bombardement
har
konsekven- ser. kære læser, vi kan godt blive enige om, at ytringsfri- heden er værdifuld og skal værnes. kan vi også blive enige om, at vores børn er værdifulde og skal værnes? jeg
har
allerede præsenteret mit eget afkom, og da de ungersvende var i 5-6-årsalderen, kom de en dag hjem og spurgte mig: ”mor, hvad er en perker? x og y siger, vi er perkere”. efter et øjebliks befippelse måtte jeg forklare de troskyldige små, at
det
betyder, at de både er danskere og arabere, og at
det
skulle de være glade for. så flyttede vi. siden gjorde deres far og jeg, hvad vi kunne for at skåne dem for lignende nedvær- digende kommentarer. hvordan tror de,
det
føles for 6-årige at stå i en bus og høre pæne damer i bedste- moralderen højlydt – for
det
er meningen, at børnene skal høre
det
– bedyre deres lettelse over, at ”de (altså bedstemødrene)
ikke
er her længere, når ”de” (altså børnene) bliver voksne”. hvad tænker et lille barn, når
det
opdager, at
det
er uønsket uden for sin egen fa- miliekreds? hvor inkluderede vil børn føle sig, når de oplever, at de trods renskuret ydre og upåklagelig op- førsel bliver betragtet som skadelige alene på grund af deres etnicitet eller religion? når de siden hen som for- nuftige, samfundsinteresserede unge får at høre at, de er ”en møllesten om halsen på danmarks økonomi”? en møllesten om halsen! er
det
motiverende for de un- ges samfundssind og ansvarlighed? befordrer
det
ly- sten til at tage del i
det
forpligtende fællesskab at blive hængt ud som en underskudsforretning? den måde, hvorpå ytringsfriheden bruges,
har
kon- sekvenser. er
det
i orden, at der er børn, der vokser op i en atmosfære af fremmedgørelse og truende udstø- delse? skal de tavst tolerere, at de og deres forældre bliver svinet til på
det
skammeligste? ytringsfriheden bruges som et våben til at såre menneskers følelser og et skjold, man bagefter kan gemme sig bag. vil ytringsfriheden virkelig være i fare, hvis per og poul af- står fra at påstå, at muslimer spiser små børn? er
det
virkelig nødvendigt for at værne om ytringsfriheden, at nedværdige og krænke sine medborgere?
det
tror jeg
ikke
. jeg mindes en tid, da
det
blev betragtet som me- get dårlig stil at udtale sig generaliserende og kræn- kende om andre. var ytringsfriheden
ikke
gældende, dengang man talte pænt til og om hinanden? ytringsfriheden er værdifuld og skal værnes –
ikke
skamrides. jasmin schou skoleleder ved iqbal international school ytringsfrihed og god tone 36
dansk-friskoler-hver-37.html