med-det-stilarter-35.html
REFLEKSIONER 2015
36 / 60
?et nuanceret forhold
til
rum er en kompe- tence, der kan hjælpe os
med
at navigere gennem livets mange situationer og valg?. om de tanker, de har gjort sig om rummet og udsmykningen. i gæstebogen kan deres gæster så f.eks. tegne videre eller skrive om ?besøget i værelset?. kunst på væggene ? sku? det nu være nødvendigt?! ?ja?, siger vi naturligvis på formning/billedkunst-linjefaget på den frie lærerskole. det er faktisk nærmest nødvendigt. når vi skaber oplevelser og omsorg for
vores
fysiske rammer, giver dem sanselighed og fortællinger, så drager vi omsorg for de mennesker, der skal bo her. vi siger hjerte- ligt ?velkommen?
til
dem i den æstetiske forstand. i faget arbejder vi
med
læringsrum og æstetik, og vi ser på, hvordan de fysiske rammer, så som lys, farver, design, indretning og bl.a. kunst på væg- gene, har betydning for læringsprocessen. mange tager for givet, hvordan
vores
rum indrettes. ofte tænker vi primært på funktion og på det praktiske element. men at rummene kan indbyde
til
oplevelser og anden brug, er noget, som kan skabe positive associationer. ?et nuanceret forhold
til
rum er en kompetence, der kan hjælpe os
med
at navigere gennem livets mange situationer og valg?. citatet er fra bogen læringsrum af jensen og bøjer og er ét af de argumenter, vi arbejder
med
, når vi vælger at indrette rummene forskelligt. forfatterne siger også, at ?sociale relationer og adfærd hænger nøje sammen
med
de fysiske rammer?. helt bogstaveligt håber vi, at kursisterne af ren nysgerrighed vil ind og besøge hinanden for at se, hvilken kunstner, der huserer her! de æstetiske læringsprocesser handler bl.a. om at kommunikere om, fra og
til
følelser. i rum skabes følelser, når vi indretter
med
farver og visuelle fortæl- linger. vi sætter følelser og tanker i gang hos modtageren. i faget skal de studerende kunne skabe, forstå og kommunikere via billeder. dette øver vi bl.a. i sådanne projekter. hvorfor kunsthistorien? vi står alle på skuldrene af
vores
fortid. for at forstå os selv, må vi forstå
vores
fortid. vi bygger bro mellem
vores
genera- tioner, mellem fortid, nutid og fremtid. de stude- rende får et forhold
til
deres kunsthistorie, når de laver egne nyfortolkninger og indtænker den i en nutidig helhed. vi håber også at kunne gøre
vores
kursister mere interesserede i kunsthistorien. og endelig arbejder vi
med
begrebet ?entreprenør- skab?, som vi tolker
til
at handle om at gå fra idé
til
handling, men hvor handlingen skal have betydning for andre end én selv. i en del af billedkunsttimerne sørger vi således for at komme ud af værkstedet og bidrage
med
vores
faglighed, således at det kommer andre mennesker
til
gode. så?næste gang du kommer som kursist på den frie lærer- skole, kan du komme
til
at bo hos van gogh eller andy warhol og marilyn monroe, i rokokoens univers, hos impressioni- sterne, i art nouveau-s
til
, hos hulemalerne, i det postimpressi- onistiske værelse og meget mere. hjertelig velkommen! 34 | r e f l e k s i o n e r 2 0 1 5 | ø n s k e r d u a t b o
den-der-det-37.html