til-med-vores-36.html
REFLEKSIONER 2015
37 / 60
kunstgangen af kathrine mortensen, lærerstu
der
ende 2.årg
den
tidligere gymnastikgang fik sit navn efter
den
s brug og placering. førhen lå gymnastiksalen direkte un
der
gymnastik- gangen, så placering og formål gik op i en højere enhed. i dag ligger skolens dramasal un
der
gymnastikgangen, og
der
for har
den
ikke længere samme formål. vores skole har tidligere haft succes med at transformere rum,
der
ikke længere lever op til
der
es formål. gymna- stikgangen bliver nu brugt af kursister og andre udefrakommende,
der
skal bruge en rum tid på skolen og i
den
forbindelse mangler en base.
den
har med andre ord fået et nyt formål,
der
sam- tidig kræver nyt liv. hvordan giver man bedre en gang og
den
s værelser nyt liv end at lade de nye kreative stu
der
ende udtrykke
der
es kunstneriske egenskaber, og på
den
måde puste nyt liv i
det
ellers udslidte? værelserne bliver udsmykket med kunst fra de mange forskel- lige kunstneriske perio
der
, og gangen bliver
der
for i sin helhed en kunstnerisk oplevelse.
den
nye kunstgang, skal ikke blot byde kursisterne på en visuel oplevelse,
den
skulle også gerne være eksempel på
den
kreativitet
den
frie læreskole rummer.
det
har været elevernes opgave at gengive og formidle en kunstnerisk historisk periode i form af et eller flere produkter og en lille skrivelse om
den
gæl
den
de periode. store kunstværker,
der
står i front for perio
der
ne, pry
der
nu væggene på en stor del af værelserne. på
det
ene værelse er van goghs solsikke gengivet i flere varianter og fra flere vinkler. en af ekspressionismens frontfigurer.
den
kanariegule farve,
der
bliver brugt flittigt i originalen, er også at finde på gengivelsen, så man
der
ved bevarer en vis originalitet, og gæsten
der
for får en klar fornemmelse af kunstneren og
den
periode værket repræsenterer. på et an
det
værelse er monets åkan
der
gengivet men med et mere nydesignet præg. her er
det
impressionismen,
der
resi
der
er. igen har man valgt at have en farvekode,
der
ikke kun hol
der
sig til de originale værker, men også giver en helhed til rummet, så
den
besøgende ikke forstyrres for meget.
det
store fællesrum skal fungere som samlingssted for de besøgende og er
der
for også blevet samlingssted for eksempler fra hver historisk periode,
der
er repræsenteret på værelserne. du bliver med
det
samme præsenteret for en væg fyldt med forskellige udtryk og har
der
efter mulighed for at gå i dyb
den
med hvert enkelt udtryk udstillet i
det
enkelte værelse.
det
er projektets store formål og opgave at dele ud af kun- stens egenskaber u
den
at forstyrre og overtage rummet.
den
besøgende skal kunne glædes over rummets udstråling og samtidig lægge hove
det
til hvile u
den
at blive forstyrret. med et nyt udtryk lever gangen op til sit nye formål. selvom
der
på døren stadig står ?gymnastikgang?, er
det
en an
den
gang man mø
der
, når man åbner døren.
der
til er projektet endnu ikke færdiggjort. flere værelser mangler at blive inklu-
der
et i
den
kunstneriske historie og få
der
es eget præg. døren og trappen op til
den
nye kunstgang mangler at blive præget og
der
ved forberede gæsten på
den
oplevelse,
der
venter. et an
det
reformeringsprojekt
der
med ti
den
også kunne bruge en kærlig hånd fra de kreative og engagerede elever på
den
frie læreskole. gymnastikgangen bliver nu brugt af kursister og andre udefrakommende,
der
skal bruge en rum tid på skolen og i
den
forbindelse mangler en base. værelser på kunstgangen k u n s t g a n g e n | r e f l e k s i o n e r 2 0 1 5 | 35
inspiration-38.html