det-kan-til-24.html
REFLEKSIONER 2015
25 / 60
klapper og siger, de synes, at
det
er godt. i hvert fald, hvis
det
er musikernes forældre! her ligger imidlertid i forbindelse med un
der
visning også den helt store faldgrube, fordi man kan komme
til
at bilde sig selv og sine elever ind, at
det
at opføre nummeret er formålet med un
der
visningen. men
det
er
det
ikke ? at spille numme- ret er et delmål! formålet er at blive dygtigere
til
at spille sammen, at blive klogere på musikkens sprog og virkemidler generelt og efter min mening som noget meget væsentligt at blive bedre
til
at samarbejde i og bidrage
til
et fællesskab. personlig dannelse kunne man også kalde
det
. et dogme i musikkens verden er fores
til
lingen om, at man her er kropslig, lyttende, følelsesfuld og skabende, og at musikken er bærer af fællesskabet. men ligesom de fleste andre fag kan også musikfaget være rammen om udskillelse, følelse af ikke at slå
til
, følelse af at være udenfor og af ikke at forstå, hvad
der
sker. opgaven for musiklæreren er at give eleven en musiksprog- lig forståelse og træne konkrete færdighe
der
,
der
gør at den umiddelbare oplevelse af
det
fælles un
der
støttes af mening og mulighed for at den enkelte kan bidrage med sin personlighed og sin inspiration. altså at eleven også oplever et fagligt fællesskab. men kigger vi på traditionen i sammenspilsun
der
visningen er bille
det
desværre et an
det
. her er fokus alt for ofte på efterligning af en cd-indspilning og på lærerens: "gør som jeg! se her! sæt fingrene sådan her!" og på individuelt fokus på at gøre noget rent spilleteknisk korrekt i ste
det
for på musikalsk udvikling, relation, forståelse og personligt udtryk.
det
må være en del af lærerens ambition, at sidstnævnte parametre også kommer i spil. ?mennesket er ingen abekat, bestemt
til
først at efterabe de andre dyr, og siden sig selv
til
verdens ende, men han er en mageløs, un
der
fuld skabning, i hvem guddommelige kræfter skal kundgiøre, udvikle og klare sig giennem tusinde slægter?. (grundtvig) hørelærepædagogen 1 steen pe
der
sen,
der
blandt an
det
un
der
viste på århus musikskole og på musikkonservatorierne i odense og århus, udviklede i starten af 80?erne et materiale, som han kaldte improvisationshørelære . materialet blev aldrig udgivet, hvilket er en stor skam. steen løste nemlig her på genial vis
det
,
der
er ethvert kreativt fags evige dilemma: på den ene side er
der
et håndværk, et konkret sprog, en tra- dition og en æstetik,
der
skal overleveres. en arv som eleven skal beriges med. et indtryk. på den anden side skal eleven ikke opdrages
til
blot at være en efterligner,
der
gør, hvad hun får besked på, men
der
skal i un
der
visningen inspireres
til
og skabes mulighed for, at eleven kan være
til
stede i verden som et levende menneske,
der
selv fin
der
en form og i
det
mindste i de kunstneriske fag får mulighed for at skabe noget,
der
tager afsæt i egne tanker og egen inspiration. et udtryk. steens materiale indehol
der
en række konkrete øvelser, hvis grundide er beskrevet og eksemplificeret i min nye bog. øvelserne varierer i
der
es form og primære sigte, men
det
bærende princip kunne udtrykkes sådan: sæt rammer op for en improvisation, således at eleverne, mens de spiller, leger og udtrykker sig,
til
egner sig musikalsk forståelse og hørelæremæssige færdighe
der
det
er i virkeligheden helt enkelt, og princippet kan anvendes i alle fag og bliver
det
også mere eller mindre bevidst, men specielt i sammenhænge, hvor
der
er et slutprodukt, forfal-
der
man let
til
at lave "abekatteun
der
visning", hvor eleverne fratages retten
til
sprog og forståelse og indflydelse på den verden, de er en del af. sådan skal
det
ikke være! carsten borbye nielsens bog ?træning i fælles- skab ? en sammenspilsdidaktik? er netop udkom- met og kan bes
til
les på forlaget dansk sang. www.dansksang.dk 1 hørelære er den musikdisciplin,
der
beskæftiger sig med genkendelse af rytmer, toner og harmonier, dvs. bevidstgørelse af musikkens sprog. personlighed og inspiration t r æ n i n g i f æ l l e s s k a b | r e f l e k s i o n e r 2 0 1 5 | 23
udtryk-indlevelse-26.html