peter-har-plys-32.html
3D-fo32019
33 / 44
33 forkant 3. 2019 dem,
der
tør hvad er mod? forkant sætter i en serie artikler fokus på personer eller organisationer,
der
på en eller anden måde
har
tur
det
kaste sig ud i noget helt nyt. i
det
store, eller i
det
små. læs med og find inspiration til at turde gå i spidsen for nytænkning. da peter plys gik i land på fanø af dorthe lundh, journalist foto: morten fog ? t kendt peter plys-citat ly
der
?folk siger, at ingenting er umuligt, men jeg laver ingen- ting hver dag?. bestyrelsen på fanø kunstmuse- um kan til fulde tilslutte sig første halvdel af citatet. oven på sommerens udstilling af e.h. shepards original- tegninger til a.a. milnes fortællinger om vennerne i hundredemetersko- ven, står bestyrelsesmedlemmerne tilbage med en oplevelse af, at drøm- me kan blive til virkelighed. de færreste i museets ledende or- gan troede på, at
det
skulle lykkes et lille museum som
der
es i en mindre krog i undseelige danmark at indgå aftale om at måtte udstille de ver- densberømte tegninger. den anden halvdel af citatet afvi- ser bestyrelsen til gengæld pure. si- den ideen blev til en plan,
har
besty- relsen for fanø kunstmuseum ikke haft mange ledige stun
der
.
det
kan bestyrelsesformand birgitte schack rasmussen skrive un
der
på. selv om
det
er vigtigt for hende at fremhæve, at
det
er den samlede bestyrelse,
der
har
løftet opgaven, er
det
hende,
der
i sidste ende
har
haft ledelsesansvaret for udstillingen af de mest berømte værker i museets historie. ?
det
har
været en enestående op- levelse både for os i bestyrelsen og museets mange frivillige, at få lov at udstille shepards tegninger. alt er gået som vi håbede, men udstillingen
har
også
har
kostet søvnløse nætter,? erken
der
birgitte schack rasmussen. en oplysning,
der
ikke er svær at forstå, når man ved, at en shepard-il- lustration blev solgt for 3,6 millioner kroner sidste år. ?hvis ikke vi i bestyrelsen kend- te hinanden så godt i forvejen, er jeg ikke sikker på, at vi kunne løse op- gaven,? siger bestyrelsesformanden ? en post,
der
er ulønnet ligesom alle andre opgaver på museet. de vågne nætters gevinst når birgitte schack rasmussen ser tilbage på forløbet fra et le
der
syns- punkt, ser hun en organisation,
der
blev professionel med opgaven. ?vi
har
tidligere huset en storm p.-udstilling, som også stillede en række krav, vi ikke havde rutine i på daværende tidspunkt.
det
voksede vi af, men en udstilling af shepards e
har-til-det-34.html