anette-har-spillefilm-31.html
3D-fo12019
32 / 44
for arbej
det
. for hende er det et kald at være sygeplejerske,? siger anette støvelbæk. fra papir til krop når anette støvelbæk skal forberede sig på en ny rolle, foretrækker hun
at printe manuskriptet ud og sætte sig med papirerne ved spisebordet i stu- en i familiens lejlighed. hun kan også finde på at ligge i sengen og læse på ipad?en, hvis det er en træt morgen, men der er alligevel noget særligt over følelsen af papir mod fingerspid- serne. hun læser manuskriptet igennem en første gang for at få historien på plads og fornemmelsen for karak- teren. så læser hun forfra og sætter nu streger i teksten og skriver noter i marginen. hun kigger ned, memore- rer en replik, kigger op og siger den højt ? én for én til hun kan dem alle. ?jeg
er meget visuelt anlagt. det gælder også, når jeg læser. jeg kan se for mig, hvor på siderne de forskellige replikker står. det er bare sådan, jeg husker bedst,? forklarer anette stø- velbæk. til rollen som frøken madsen gik forberedelserne en hel del hurtigere end sædvanligt. en dag sidste år blev anette støvelbæk ringet op og spurgt, om hun kunne være klar til optagel- ser dagen efter. der var kommet en pludselig sygemelding til rollen som afdelingssygeplejerske i en ny serie. ?jeg modtog en bunke papirer, og så var det ellers bare at gå i gang. jeg fik læst en enkelt sandfærdig beret- ning fra en sygeplejerske fra 50?erne, men ellers havde jeg ikke tid til at for- berede mig ret meget,? siger anette støvelbæk. hun fik udskudt optagelserne tre dage, trods alt. det gav tid til ikke bare at huske replikkerne, men også at få rollen som afdelingssygeplejer- ske helt ud i kroppen. ?for mig handler det om at få figu- ren læst ud fra papiret og igennem min kødhakker. få den sat fast i min krop. hvordan ville ruth madsen bevæge sig? hun kunne i hvert fald aldrig nogensinde finde på at sidde, som jeg gør nu med hænderne på bor- det,? griner hun. ?ruth madsen er et menneske, der holder på formerne. som kræver enormt meget disciplin af sig selv. alt det, der er uforudsigeligt, kan man ikke styre, og det er hun bange for. og det er noget, der viser sig i den måde, hun udtrykker sig på, og som jeg skal have ud i min krop,? siger anette stø- velbæk. det kropslige udtryk fik hun styr på, da hun kom bag kulisserne og fandt kostumet frem. den hvide kjo- leuniform og den originale broche fra ?dansk sygepleje raad? var med til at give en autentisk fornemmelse for ti- den. men det var en anden detalje, der gjorde den store forskel, husker anet- te støvelbæk. ?da jeg fik den brille på, som ruth madsen går med, tænkte jeg bare: yes! det gav lige det rigtige udtryk. jo mere stram i håret, jeg var, jo bedre,? siger hun. ?når man laver en figur, er man nødt til at kigge sig selv i spejlet, altså helt bogstaveligt. én ting er, hvordan jeg mærker figuren, når jeg læser re- plikkerne. noget andet er at se sig selv i fuld mundering. det er ren fantasi.? historien giver os perspektiv for at sikre den historiske præcision har holdet bag sygeplejeskolen fået hjælp fra en konsulent fra dansk sy- geplejehistorisk museum, gunilla svensmark. ?hvordan tog man blodtryk den- gang? hvordan gik man stuegang? og hvordan ville man veje medicin af på vægten? det er den slags detaljer, vi gerne vil have så præcise som muligt, fordi det gør det mere troværdigt,? for- klarer anette støvelbæk. ?manuskriptforfatterne har selv- følgelig gjort deres hjemmearbejde selv, men de er ikke sygeplejersker og vil derfor aldrig have den samme for- 32 ? om sygeplejeskolen sygeplejeskolen er en dansk dramaserie fra 2018, der kan ses på tv2 charlie og tv2 play. inspirationen til serien er den sande historie om et eksperiment fra 1950?erne, hvor mænd for første gang fik mulighed for at uddanne sig til sygeplejersker på rigshospitalets sygeplejeskole. anden sæson er netop ved at blive indspillet. ?
2019-forkant-33.html