med-har-jeg-60.html
3D-sy112015
61 / 100
sygeplejersken
11.2015 61 funden
e i et bachelorprojekt viser, hvor- dan de palliative muslimske patienter op- lever, at deres åndelige behov bliver dæk- ket, hvad det har af betydning for deres livskvalitet under indlæggelse, og hvordan livskvaliteten forringes, når sygeplejersken ikke yder til
strækkelig åndelig omsorg. åndelig omsorg er forsømt, og det gælder både for muslimske patienter og for andre patientgrupper. men hvad skyldes forsøm- melsen, og hvilke udfordringer ses i mødet med den palliative muslimske patient? formålet med artiklen er at skabe større fokus på åndelig omsorg til de muslimske patienter, at få mere viden om og større forståelse for emnet og at formidle viden om og mod til at indgå i eksistentielle og religiøse samtaler. metode den metodiske tilgang er kvalitativ og ta- ger afsæt i humanvidenskaben, herunder fænomenologi og hermeneutik. projektet tager udgangspunkt i et semistruktureret interview med en onkologisk sygeplejerske og en palliativ muslimsk patient. resultater åndelig omsorg vægtes utroligt højt hos den muslimske palliative patient, da religion ses som en ressource til at besvare eksistentielle og religiøse spørgsmål. patienterne har en forventning om, at sygeplejersken vil inte- ressere sig for og støtte op om troen. når det ikke sker, føler patienten sig overset. katie eriksson skriver: ?ikke at blive set er også en måde at blive tilintetgjort på? (2). det fører til unødvendige lidelser. når sygeplejersken ikke tilgodeser patientens eksistentielle og religiøse behov, oplever patienten forringet livskvalitet. lidelsen kan lindres ved, at sygeplejersken møder patienten uden fordomme, udviser respekt og skaber en relation for derefter at være nærværende. sygeplejersken på sin side oplever udfor- dringer ved manglende kommunikation, en altid tilstedeværende pårørende og mangel på viden om kultur og tro. det er sygeplejerskens opgave at etab- lere en relation til patienten. via direkte kommunikation med patienten skal sy- geplejersken forsøge at identificere pa- tientens behov. forsømmelse af åndelig omsorg skyldes, at de fleste sygeplejersker ser religion som en privatsag, og mødet med patientens religion kan medføre, at sygeplejersken konfronteres med sin egen sårbarhed og dødelighed. mere viden om åndelig omsorg, kultur og et ønske om at skabe en god relation vil ruste sygeplejer- sken til mødet med den palliative muslim- ske patient og mindske udfordringerne. etnisk ressourceteam kan hjælpe patient og personale gennem udfordringerne (3). relationen til patienten flyttes sygeplejersken synes ikke, det er nødven- digt, at hun varetager alle patientens be- hov, da der altid er en mellemmand/pårø- rende til stede hos den muslimske palliati- ve patient, som hun vurderer varetager pa- tientens eksistentielle og åndelige behov. sygeplejerskens fokus er at oprette kontakt til de pårørende for på den måde at kom- munikere med patienten. sygeplejersken er med til at støtte op om de pårørendes rolle under indlæggelsen ved at anerkende de pårørende og benytte sig af dem. syge- plejersken flytter relationen, som burde findes mellem hende og patienten, til de pårørende, da sygeplejersken tror, at det er en del af kulturen, at det skal foregå på den måde. sygeplejersken tror, at det er en selvfølge, at man ikke yder åndelig omsorg til den muslimske patient, fordi de pårø- rende selv styrer det. denne tankegang er blevet en måde at tænke pleje til den mus- limske patient på. lidelse i denne situation opstår netop, fordi sygeplejersken ikke er opmærksom på den åndelige dimension. ved at forsømme åndelig omsorg kan sy- geplejersken påføre patienten plejelidelse. viden og kompetencer er en forudsæt- ning for, at sygeplejersken kan varetage åndelig omsorg. besidder sygeplejersken ikke tilstrækkelige kompetencer inden for eksistentielle og religiøse handlinger, er hun ifølge etisk råd forpligtet til at henvise patienterne til en imam eller præst, der kan varetage denne opgave. projektet tyder på, at åndelig omsorg kan være vanskelig for sygeplejersken. årsagen til, at sygeplejersken ikke skal negligere menneskets åndelige dimension, uddybes hos hospitalsimamen naveed baig, som mener, at mennesket besidder en åndelig dimension. for ham er men- nesket ikke blot en fysisk krop, men også et væsen, der besidder spirituelle, psykolo- giske og fysiske dimensioner. at negligere en af disse dimensioner vil påvirke andre dimensioner. litteratur 1. aysh r, hassan f. åndelig omsorg for den pal- liative muslimske patient. bachelorprojekt 2015, uc sjælland.www.ucviden.dk/student-portal/ 2. eriksson k. det lidende menneske. københavn: munksgaard danmark; 2010. 3. ert. http://ressourceteam.dk/ besøgt d. 06.07.2015 læs også artiklen ?sygeplejersker skal træde ind i det åndelige rum? side 42 i dette num- mer af sygeplejersken. åndelig omsorg er vigtig for den palliative muslimske patient den muslimske palliative patient har altid en pårørende ved sin side under indlæggelse. det skræmmer syge- plejersker, som tænker, at den pårørende også varetager den åndelige omsorg. sygeplejersker danner derfor ofte en relation med den pårørende og glemmer patienten. artiklen er baseret på et bachelorprojekt. rym aysh, sygeplejerske, herlev hospital; rimaych@hotmail.com fardousa hassan, sygeplejerske, stud.med.
det-til-der-62.html